Upravit stránku

Jednání se zájemce o sociální službu začíná po projevení zájmu o využití služby případného uživatele, jeho blízké osoby, rodinného příslušníka, popř. opatrovníka.

Zpravidla se zájemcem jedná sociální pracovnice, popř. vedoucí centra. Nabídne zájemci balíček služeb (popíše, jaký je jejich cíl, obsah, podmínky apod.) a dále zjistí, jaké jsou potřeby, očekávání a požadavky zájemce o službu. Dále hledá řešení návaznosti na další vnější zdroje, popřípadě navrhuje využití jiných služeb.

Pak společně se zájemcem formuluje cíl spolupráce a tedy to, jaké služby mu budou poskytovány.

Sociální pracovník během celého jednání se zájemcem o službu sleduje možnosti a schopnosti zájemce, které by byly u něho možné podpořit a dále rozvíjet a nabízí službu poskytovatele tak, aby díky ní k tomuto rozvoji u zájemce docházelo a přinášelo mu potřebný pocit spokojenosti.

Celému jednání je dán dostatečný časový prostor. Zájemce o službu má možnost klást další otázky, které mu jsou pracovníkem zařízení srozumitelným způsobem zodpovězeny. Dále si zájemce o službu může dané prostory poskytovatele služby prohlédnout.

V případě potřeby sociální pracovník, popř. vedoucí zařízení navštíví zájemce o službu v místě bydliště.

Pokud zájemce projeví potřebu dopomoci s vyplněním potřebných formulářů, pracovník zařízení mu v tomto přání vyhoví.

Sociální pracovník (vedoucí zařízení) domluví další termín schůzky, při které dojde k předání vyplněných formulářů ze strany zájemce poskytovateli služby, a to žádosti o poskytování služby sociální péče a  vyjádření ošetřujícího lékaře. Dále se postupuje k vyřízení žádosti a uzavření smlouvy. 

Každý zájemce má po domluvě s vedoucím služby možnost absolvovat zkušební pobyt v doprovodu blízké osoby v rámci seznámení se zařízením.

Každý nový uživatel služby může využít adaptační program, kdy je doba zvykání si v zařízení přizpůsobena individuálním potřebám uživatele a doba pobytu je prodlužována postupně (např. zpočátku navštěvovat zařízení po dobu 2-3 hodin denně, poté dopoledne, později teprve celý den). Služba je smluvena tak, aby neměnila zásadním způsobem zvyklosti a návyky uživatele.

Cena služby u konkrétního uživatele se stanovuje na základě míry potřebné podpory, které vychází ze sociálního šetření, jednání se zájemcem o službu a rozboru potřeb uživatele před zahájením poskytování služby. Cena poskytovaných služeb, stravného a doplňkových (fakultativních) služeb je uvedena v ceníku poskytovaných služeb.

Po sepsání smlouvy je s uživatelem sestaven jeho individuální plán průběhu služby podle jeho osobních cílů a potřeb. Tento osobní plán lze vypracovat při podepsání smlouvy (při počátku využívání služby) nebo později dle dohody, zpravidla do 4 týdnů po započetí využívání služby v Cds Motýl. Uživatel služby má také právo individuální plánování odmítnout.

Uživatel může službu připomínkovat, podávat stížnosti, dávat podněty a návrhy ke změně. Pravidla pro podávání a vyřizování stížností jsou upravena zvláštním postupem, viz Standard 7.